تفسیر موضوعی قران

تفسیر موضوعی قران

ٱلذین إن مکنـهمۡ فی ٱلۡأرۡض أقاموا ٱلصلوة با یاد استادانم آیت الله ربانی شیرازی و محمد امامی کاشانی
تفسیر موضوعی قران

تفسیر موضوعی قران

ٱلذین إن مکنـهمۡ فی ٱلۡأرۡض أقاموا ٱلصلوة با یاد استادانم آیت الله ربانی شیرازی و محمد امامی کاشانی

ابعاد «جهاد اقتصادی» (2۳)

نقش تعطیلات در اقتصاد
به گزارش فوژان معتضدی خبرنگار مناقصه‌مزایده از دانشگاه قزوین بدن انسان خاصیت الاستیک داشته و در اثر فعالیت بیش‌تر قوی‌تر می‌شود. وی که با چند تن از ورزشکاران مصاحبه کرده می‌گوید: کسانی که ورزش نمی‌کنند بدنشان چربی در خود ذخیره می‌کند و اولین جایی که چربی در آن ذخیره می‌شود کبد است و 25 درصد مردم دچار چرب بودن کبد هستند. وی در خصوص بهره‌وری بدن می‌گوید که بهره‌وری در بدن با فعالیت آن رابطه مستقیم دارد به طوری که هر چه کار بیش‌تری بدن انجام دهد قوی‌تر شده برای کارهای بیش‌تر آمادگی پیدا می‌کند در حالی که ماشین یا ابزار بی‌جان در اثر کار بیش‌تر فرسوده می‌شود.

به گفته علیرضا موحدی نائینی، مدیرعامل مؤسسه مطالعاتی آموزشی هنر ماساژ ایرانیان با توجه به این‌که در انجام ماساژ گردش خون و تغذیه‌رسانی به سیستم‌های مختلف بهتر صورت می‌پذیرد و هم‌چنین با توجه به انجام کاردست، لازم می‌نمود که ماساژ به صورت سازماندهی شده و به طور علمی دوره‌های آموزشی برای علاقه‌مندان گذاشته شود تا بتوانند به بهترین نحو ممکن علاوه بر آموزش آناتومی، تکنیک‌های ماساژ را به صورت صحیح و علمی پیاده کنند مؤسسه مطالعاتی آموزشی هنر ماساژ ایرانیان سعی کرده تا با حضور اساتید مجرب بین‌المللی این آموزش‌ها در اختیار علاقه‌مندان قرار دهد.
البته دکتر صادق جعفرآبادی فوق تخصص روان‌پزشکی عقیده دارد که در انسان سینرژی وجود دارد یعنی تا 40 سالگی بدن انسان در اثر کار کردن قوی می‌شود ولی از 40 سالگی به بعد در اثر کار بیش‌تر فرسوده‌تر می‌شود. لذا در قهرمانان ورزشی ما کم‌تر کسانی را داریم که بعد از 40 سالگی که میانگین عمر بشری است بتوانند در میدان بازی دوام آورند. بعد از 40 سالگی مغز یا روان بشر رشد می‌کند یعنی برعکس ورزشکاران استادان دانشگاه و یا محققان بزرگ جهان اغلب در سنین بالا به دستاوردهای علمی دست می‌یابند. در حالت کلی می‌توان گفت نیروی انسانی با نیرو و امکانات مادی دیگر برای یک شرکت یا مؤسسه تفاوت دارد لذا نباید مانند ساختارگرا‌ها و یا کارگرا‌ها فقط به انسان به چشم یک ماشین نگاه کرد. لازم است در بخش بهره‌وری نیز انسان در معیاری جداگانه مورد ارزیابی قرار گیرد حداقل دو دوره سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برای انسان قابل ترسیم است: 40 سال اول دوره سخت‌افزاری و بدنسازی است و 40 سال دوم دوره نرم‌افزاری و تجربه‌اندوزی است و به همین دلیل می‌گویند که پیامبر در چهل سالگی مبعوث شد زیرا در چهل سالگی عقل انسان کامل می‌شود. برای ابزار یا ماشین عمر متوسط یا عمر مفیدی در نظر گرفته می‌شود که بعد از این مدت آن ماشین یا ابزار اسقاطی محسوب شده و از دور خارج می‌شود در مورد انسان هم برخی‌ها این‌گونه فکر می‌کنند. خواجه شیراز می‌گوید: «چون پیر شدی حافظ از میکده بیرون شو / رندی و هوسناکی در عهد شباب اولی»
اما در جاهای دیگر از گفته خود پشیمان شده و پیر و مراد را یکی می‌کند: «پیر میخانه سحر جام جهان بینم داد / وندر آن آیینه از حسن تو کرد آگاهم»
بنابراین در قسمت اول زندگی انسان یعنی دوران سخت‌افزاری از ماشین بر‌تر است یعنی دارای بهره‌وری بالاست که دارای شتاب می‌باشد در حالی که شتاب در ماشین‌ها خط مستقیم است در انسان به طور غیر خطی ظاهر می‌شود. عمر متوسط یا عمر مفید هم متفاوت است در ماشین با ازدیاد ساعات کار استهلاک آن بیش‌تر شده و به سرعت از کار می‌افتد ولی در انسان فعالیت‌های بیش‌تر باعث پیدایش استعدادهای جدید می‌شود مثلاً بدن بروس لی با بدن یک انسان معمولی در ابتدا تفاوتی نداشت ولی با تمرین‌های مداوم باعث شد که ضربات سنگین آهن و چوب و یا سنگ را تحمل کند. این کار در ورزش‌های رزمی بسیار روشن است.
به هر حال تعطیلی نیز این تفاوت را دارد یعنی ممکن است تعطیلی برای دستگاه عمر مفید آن را زیاد کند ولی برای بدن انسان باعث رخوت و سستی بیش‌تر شود. اما این دو مورد در امور اداری صادق نیست یعنی تعطیلی دستگاه‌های اداری می‌تواند بر کارآیی اثر‌های متفاوت داشته باشد لذا در برخی کشور‌ها کار مفید را کم کرده‌اند و در برخی کشور‌ها زیاد مثلاً در ژاپن یک ژاپنی باید به سرعت کار کند و زیاد کار کند، اما در قانون کار اروپا ساعت کار به 40 ساعت در هفته کاهش یافته و روزهای پنجشنبه و جمعه تعطیل محسوب می‌شود زیاد بودن تعطیلات باعث شده تا به عنوان ویک اند (week end) از آن یاد کنند و مردم معمولا با گرفتن مرخصی در چهارشنبه یا کاهش ساعات آن روز مسافرت یا تعطیلات آخر هفته خود را شروع می‌کنند و لذا کار‌شناسان معتقدند که این تعطیلات باعث افزایش کارآیی آنان در ساعات اداری می‌شود و برعکس در آن‌سوی کشور آفتاب تابان هر نوع تعطیلی را قاتل کار می‌دانند. در ایران ما هم هنوز به درجه متوسط یا مشخصی نرسیده‌اند برخی معتقدند مانند ژاپن باید مثل ساعت کار کرد و برخی نیز می‌گویند مانند اروپایی‌ها خوش‌گذران بود و به تعطیلات اهمیت بیشتری داد. اکنون این بحث داغ به آموزش و پرورش کشیده شده و دانش‌آموزان هم اصرار دارند روز‌های پنجشنبه را تعطیل کنند! و به نظر می‌رسد که حرف دانش‌آموزان پیش باشد و روزهای پنجشنبه مانند همه ادارات آموزش و پرورش هم تعطیل شود در این صورت بهترین راه حذف برخی دروس غیر لازم از جمله زبان انگلیسی است! زیرا زبان انگلیسی می‌تواند کاملا به بخش خصوصی واگذار شود و دانش‌آموزان 5 شنبه‌های تعطیل خود را در این کلاس‌ها بگذرانند! هم سیاحت است هم تعلیمات. اکنون بخش خصوصی در آموزش زبان‌های بیگانه هم درآمد ساز هستند و هم معلم خوب و نباید این فرصت را از آنان گرفت و دولت نیز در این زمینه با حذف این ردیف از بودجه می‌تواند کسری بودجه آموزش و پرورش را جبران کند.

ابعاد «جهاد اقتصادی» (22)

ساماندهی اماکن زیارتی
به گزارش ماهین‌نیوز یکی از منافذ بزرگ کیسه ارزی کشور همین اماکن زیارتی است. مثلاً در حج عمره یا حج تمتع یک محاسبه سرانگشتی نشان می‌دهد اگر صد هزار زایر ایرانی هرکدام 12000 دلار بابت فیش حج پرداخت کنند و همین مبلغ هم خرید داشته باشند،

 بالغ بر 4/2 میلیارد ریال ارز خارج شده و به جیب عربستان می‌رود. علاوه بر تبعات اقتصادی ما می‌دانیم که این مبلغ مستقیماً به رژیم صهیونیستی کمک می‌شود و یا صرف کشتار مردم بحرین و یا شیعیان داخل عربستان می‌شود و یا به گروه‌های وهابی دامنه فعالیت بیش‌تری می‌دهد. اگر هر 12 ماه هم اعزام داشته باشیم مبلغ فوق به 10 برابر می‌رسد یعنی سالانه بیش از 24 میلیارد دلار ارز نفتی ایران به جیب عربستان می‌رود و علاوه بر آن سفره‌های زیرزمینی منابع پایین‌دستی نفت عربستان از مخازن بالادستی ایران تغذیه می‌کنند و اگر نشت حوزه نفتی ایران که در فلات قاره و نقطه ارتفاعی منطقه قرار گرفته به حوزه نفتی عربستان که در نقاط پست قراردارد نباشد شاید اصلاً عربستان فاقد منابع نفتی شود مانند حوزه‌های گازی ایران و قطر که هر چه قطر بیش‌تر برداشت کند سهم ایران کم‌تر می‌شود.
به هر حال فقط این عربستان نیست که اقتصاد ایران را فلج می‌کند بلکه ما شاهد اعزام کاروان‌های مشتاق مردم به عراق، سوریه، ترکیه و... هستیم که ارزبری آن‌ها بیش‌تر نباشد کم‌تر نیست. لذا یک تحول عمیق و برنامه‌ریزی دقیق برای این کار نیاز است بر این اساس ابتدا باید ستادی در سازمان اوقاف یا سازمان حج به وجود آید که ابتدا کار آن ستاد شناسایی تمام مکان‌های زیارتی در جهان باشد. چرا که بر اساس روایات اسلامی «الاسلام وطن المسلم» است یعنی هر جا اسلام باشد وطن هم همان‌جا و مرزبندی‌های انگلیسی نباید مانع این همبستگی‌ها شود. یک روز هارون‌الرشید خدمت امام موسی کاظم‌(ع) رسید و به امام موسى بن جعفر(ع) عرض کرد: «مى‏خواهم ‏فدک را به تو برگردانم.» امام(ع) فرمود: «من فدک را نمى‏خواهم مگر با حدود آن.» هارون گفت: «حدود آن را مشخص کن.» امام‌(ع) فرمود: «اگر حدودش ‏را بگویم آن را به من نخواهى داد.» هارون اصرار کرد و گفت: «فدک‏ را با حدودش به امام‌(ع) خواهم بخشید.» امام‌(ع) فرمود: «حد اول فدک، عدن ‏است.» هارون با شنیدن این جمله ابروان در هم کشید. امام‌(ع) فرمود: «حد دوم آن سمرقند، حد سوم آن آفریقا و حد چهارم آن نواحى دریاى ‏خزر و ارمنستان است.» هارون‌الرشید در حالى که به شدت عصبانى شده بود، گفت: «با این حال چیزى براى ما باقى نمى‏ماند.» امام‌(ع)‏ فرمود: «من از اول گفتم که اگر فدک را بخواهم با حدود آن است و تو آن را به ما نخواهى داد.» این حدیث نشان مى‏دهد که بیان فدک، رمز حکومت عدل است و امام‌(ع) ‏با بیان این مطلب بر مشروعیت حکومت‏ بنى‏عباس خط بطلان کشید (بحارلانوار چاپ قدیم جلد هشتم).
حال اگر این مراکز در دست دیگران بود باید از آنان شود زیرا باقی ماندن در دست گروه‌های دیگر همانند عربستان باعث وهن اسلام می‌شود. رفتار سعودی‌ها سال‌ها بود که توجیه می‌شد و آن‌ها را نه تنها تکذیب نمی‌کردند بلکه در بسیاری از موارد تأیید هم می‌شدند! قبل از نوشتن کشف‌الاسرار وهابیون حتی مهر نماز را بت‌پرستی ایرانیان می‌دانستند اما در این کتاب گفته شده که سجده بر خاک باید باشد نه بر مصنوعات ساخت دست بشری، کتاب کشف‌الاسرار که اثری است سیاسی، عقیدتی و اجتماعی در سال 1323 هجری شمسی یعنی 2 سال پس از عزل رضاخان نوشته شده است. در این اثر امام‌(ره) به شبهات و تبلیغات ضد دینی و ضد روحانی جزوه «اسرار هزار ساله» یک وهابی پاسخ گفته و به استناد حقایق تاریخی و ضمن طرح و نقد آرای فلاسفه یونان قدیم، فلاسفه اسلام و فلاسفه معاصر غرب، بر حقانیت تشیع و نقش سازنده روحانیت اسلام تأکید ورزیده است. در  همین کتاب اندیشه حکومت اسلامی و ولایت فقیه در عصر غیبت مطرح شده است و به تفصیل سیاست‌های ضد ملی و لائیک رضاخان و همفکران او در ممالک اسلامی افشا شده‌اند. همین رفتار سعودی‌ها در سطح نازل‌تری در سوریه یا عراق اجرا می‌شود و حتی فقط به مراکز زیارتی ختم نمی‌شود مثلاً انگشت‌نگاری از ایرانیان به اصرار سعودی‌ها حتی در مراکز آمریکایی هم صورت می‌گرفت، توهین به شیعیان در پاکستان و هندوستان ادامه دارد. لذا باید این مراکز ساماندهی شوند و زیر نظر و ملکیت و تصرف ایران باشند و زمین و بارگاه آنان به ملکیت سفارتخانه‌های ایران در آید. سپس بازسازی آنان شروع شود برای بازسازی بهترین الگو بازسازی حرم ثامن‌الائمه(ع) است فرضاً اگر حوزه حضرتی را یک حوزه پنج ستاره بدانیم لازم است حرم تمامی ائمه‌(ع) به همین شکل بازسازی شود. حتی شاید حرم پیامبر و حضرت فاطمه‌(س) از این هم بهتر بازسازی شود. حتماً باید حرم امام‌زادگان بلافصل مانند حضرت معصومه‌(س) در قم یا شاهچراغ در شیراز با یک درجه پایین به شکل 4 ستاره بازسازی شود. حرم صحابه و یاران درجه یک پیامبر نیز باید با احترام تمام حداقل به صورت 3 ستاره در آید. در بسیاری از شهر‌ها حرم اشخاصی وجود دارند که از نوادگان ائمه‌(ع) هستند و مثلاً منصوب به برادران امام رضا‌(ع) می‌باشند در صورتی که اصالت آنان تأیید شود لازم است آن هم حداقل به صورت درجه 4 یا 3 ستاره بازسازی شوند. در این‌گونه موارد لازم نیست دولت بودجه‌ای صرف کند. آستان قدس رضوی در تمام مکان‌های دنیا موقوفه دارد و اگر خوب دقت شود یک شرکت یا «تراست» و «کارتل» بین‌المللی است و می‌تواند همه این‌ها الگوی اقتصادی برای همه مکان‌ها شناسایی شده باشد 

ابعاد «جهاد اقتصادی» (20)

ساماندهی گردشگری (با محوریت ایران بزرگ)
به گزارش فرشته توکلی خبرنگار مناقصه‌مزایده، ایرانیان در همه جا حضور دارند و شاید برخلاف مردم دیگر به گردش بسیار علاقه دارند، اما همیشه مورد غفلت قرار می‌گیرند. با این‌که ایرانیان نسبت به سایر ملل گردشگر بیش‌تری دارند، اما کشورهای میزبان آنان را تحقیر می‌کنند در سفارتخانه‌های اروپایی همیشه مملو از ایرانیان ثروتمندی است که مایلند به آن‌جا بروند گرچه ویزا برای آمریکا صادر نمی‌شود ولی کسی نمی‌تواند منکر وجود ایرانی کوچک در لس آنجلس یا حتی محله هارلم نیویورک شود. در هندوستان، ژاپن و غیره هم همین‌طور است در کشورهای همسایه که اصلاً می‌گویند ایرانی‌ها آن‌قدر زیادند که باید دنبال عرب یا ترک اصیل گشت!

هم‌چنین به گزارش امیرعباس احمدی کیسومی با عنایت به این‌که اغلب آثار تاریخی کشورهای دنیا مربوط به دوران تمدن اسلامی و اغلب با زبان فارسی است لذا کشش و علاقه ایرانیان برای حفظ این حدود و ثغور ولو به صورت حضور موقت یا نیمه وقت بسیار زیاد است برای تأمین این نیاز روانی لازم است که دولت زمین‌هایی در این کشور‌ها تدارک ببیند که ترجیحاً محل این آثار باشند. مثلاً در کشورهای ترکیه یا دبی و پاکستان لازم نیست زیاد دنبال زمین یا جا گشت زیرا ایرانیان ثروتمند و مقیم و یا حتی ایران دوستان بسیار زیادند. کافی است از آنان زمین درخواست شود با جان و دل می‌پذیرند. به گزارش مجتبی ملک عباسی، خبرنگار ماهین‌نیوز ایران حتی زمین بسیار بزرگی در برزیل نزدیک استادیوم اصلی آن خریداری کرده تا برای تمرینات ورزشی ایرانیان آماده شود و صاحب آن یک ایرانی به نام کریمی است. وی که عضو فعال خانه‌ی ورزشکاران است برای جذب کمک‌های مردمی ورزشکاران نامی را به رستوران لوکس طلایی دعوت کرد و موضوع را با آنان در میان گذاشت. لذا چه در جنبه‌های ورزشی فرهنگی و چه در جنبه‌های اقتصادی ما نیاز به مکانی برای استقرار ایرانیان داریم که می‌تواند حتی توسط سفارت خریداری شود تا مانند زمین سفارتخانه جزو خاک ایران محسوب شود مانند باغ قلهک در تهران که انگلیس مدعی آن است. برای ساماندهی آن در سال «جهاد اقتصادی» طرح زیر ارایه می‌شود: زمین برای ایرانیان از کاروانسرا تا هتل 5 ستاره: لازم است ایران در تمامی کشور‌ها مکانی عمومی داشته باشد که ساده‌ترین شکل آن یک کاروانسراست لذا باید مانند دوران صفویه نهضت کاروانسراسازی در گیرد و 198 عدد کاروانسرا به تعداد کشور‌ها احداث شود. در کشورهایی که این امر کفایت کند آن را کشورهای درجه 4 می‌خوانیم. اما اگر کشوری این امر برایش کم بود یعنی ایرانیان بیش‌تری بودند برای آنان حسینیه ساخته شود و با کاروانسرای موجود هماهنگ شود تعداد حسینیه‌ها می‌تواند ده‌ها برابر 198 باشد چرا که می‌تواند در شهرهای بزرگ تأسیس شود در حالی که کاروانسراها فقط در پایتخت بوده است. این کشور‌ها درجه 3 منظور خواهد شد. در کشورهای درجه 2 ایران در پایتخت دارای مهمانسرا، حسینیه و زمین بازی می‌شود و در شهرهای بزرگ مهمانسرا و زمین بازی و در شهرهای متوسط فقط دارای مهمانسرا اما در کشورهای درجه یک ایران دارای همه امکانات از قبیل بازار مخصوص ایرانیان هتل مخصوص ورزشگاه درمانگاه، بیمارستان و مدرسه خواهد شد.
به همین نسبت نیز امکانات گردشگری در داخل نیز باید توسعه یابد. بر اساس آخرین آمار امسال در ایام نوروز بالغ بر 180 میلیون تا 200 میلیون سفر ثبت شده است: 200 میلیون سفر در نوروز 90 (جامعه‌ی گردشگری). مطابق جدید‌ترین آمار سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، ایرانیان تنها در نیمی از تعطیلات نوروز حدود 95 میلیون سفر انجام داده‌اند.
شهباز یزدانی، رییس ستاد تسهیلات سفرهای کشور در این‌باره به فارس گفته است: «بر اساس آخرین آمار جمع‌آوری شده از استان‌ها تا پایان هفتمین روز از نوروز 94 میلیون و 640 هزار نفر سفر به ثبت رسیده است. در مدت زمان مشابه در سال گذشته نیز 77 میلیون و 790 هزار نفر سفر به ثبت رسیده بود که با مقایسه این آمار 7/27 درصد رشد در سفرهای انجام شده به چشم می‌خورد.»
و همه می‌دانند که این تنها بخشی از سفرهایی است که ثبت می‌شود یعنی راننده‌ها لیست می‌دهند یا هواپیمایی آمار می‌دهد یا راه‌آهن اعلام می‌کند شاید برابر همین رقم سفر قاچاق، مخفی یا بدون ثبت انجام می‌شود. مثلاً در خود تهران فقط با مترو روزانه 3 میلیون نفر سفر می‌کند. ثبت 3 میلیون سفر در روز، در دسترس مترو است.
(مترو متروی تهران- گروه شهری): مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه اعلام کرد تعداد جابه‌جایی مسافران مترو اکنون به حدود 2 میلیون نفر در روز رسیده است و لذا باید برای همه آن‌ها ساماندهی مرتب و منظمی داشت با الگوی گردشگری خارجی و یا حتی الگوی دهه 1350 نمی‌توان به این همه تقاضا جواب داد. لازم است الگو‌ها علاوه بر این‌که گذشته‌نگر نباشند بلکه حال‌نگر نیز نباشند و به آینده بیندیشند. می‌گویند خیابان مولوی را زمان رضاخان آلمان‌ها ساختند. رضاخان اعتراض کرد که چرا این همه پهن ساخته شده و خودش رفت و شاه‌رضا (خیابان انقلاب) را باریک شروع کرد و می‌بینیم بعد از قریب صد سال خیابان مولوی جواب‌گوست ولی خیابان انقلاب به یک معضل ترافیکی تبدیل شده است. اکنون نیز در اغلب برنامه‌های گردشگری فقط اصول و موازینی که در دهه 1350 که جشن‌های شاهنشاهی ایجاد شده بود رعایت می‌شود. بزرگ‌ترین خیانت این طرح آن است که طراحان و نویسندگان و گویندگان را در باستان‌گرایی صرف اسیر می‌کند حال اگر این باستان‌گرایی مثلاً برای یک نشریه امرداد باشد بسیار ممکن است زیبنده هم باشد چرا که بالاخره جایی باید به این موضوع بپردازد اما اگر همه کشور باستان‌گرایی علم روز و صناعات و فن‌آوری جایگاه خود را از دست می‌دهد و به قول شاعر: «گیرم پدر تو بود فاضل از فضل پدر ترا چه حاصل؟» همین امر باعث می‌شود تا اتوبوس شهری یا مترو هم‌چنان اسیر پول خرد باشد تاخوگراف‌ها همه یا برداشته شوند یا دستکاری شوند تاکسی‌متر‌ها کیلویی چندی بشوند و قس علی‌هذا...