تفسیر موضوعی قران

تفسیر موضوعی قران

ٱلذین إن مکنـهمۡ فی ٱلۡأرۡض أقاموا ٱلصلوة با یاد استادانم آیت الله ربانی شیرازی و محمد امامی کاشانی
تفسیر موضوعی قران

تفسیر موضوعی قران

ٱلذین إن مکنـهمۡ فی ٱلۡأرۡض أقاموا ٱلصلوة با یاد استادانم آیت الله ربانی شیرازی و محمد امامی کاشانی

ناپختگی تئوری پردازان بیداری اسلامی

تئوری پردازی در باره بیداری اسلامی  ناپخته و بسیار شتابزده است و از مبانی اسلامی دور است مثلا دکتر ولایتی سه اصل را برای بیداری اسلامی می شمرد که اول آن مردم وسوم آن اسلام است ! آنوقت خیلی ها به دلیل ملی گرائی یا باستان گرائی محکوم می شوند. این یک بام و دوهوا ازکجا می آید؟

 در حالیکه غربیها اعتراف می کنند انقلاب ایران انقلاب بنام خدا بوده است ! باید دانست که  مردم درصورتی ارزش دارند که با خدا باشند. لذا ارزش مردم در مردم سالاری دینی ذاتی نیست بلکه بالعرض است و وابسته به اندیشه الهی آنان است. آیا آنها اگر بجای ایران مثلا در هندوستان و درمیان بودائیان هم باشند بازهم همینطور قضاوت خواهند کرد؟

مرکزیت ولایت فقیه

نکته دوم اینکه ولایت فقیه مورد نظر امام خمینی ره هیچگاه خاص یک مملکت یا یک سرزمین یا یک قوم نیست.  حکومت اسلامی هرجا باشد نیاز به ولی فقیه دارد لذا مرکزیت ولی فقیه یکی از اصول و مبانی آن است. مثلا در زمان حضرت علی این نبود که برای مصر یا برای ایران امام مستقلی باشد بلکه همه آنها تابع امیرالمومنین بودند. لذا در بیداری اسلامی همانطور که مردم دنیا هم با زبانهای مختلف می گویند لبیک یا خامنه ای در مسئله ولایت فقیه هم چه شیعه چه سنی و باید به یک نفر اقتدا کنند چرا که وی رهبر مسلمانان جهان است.

 انکته سوم اینکه موقعیت رئیس جمهوری فرق می کند. هرکشوری میتواند برای خود رئیس جمهور محلی داشته باشد ولی نباید ولایت فقیه جداگانه ای داشته باشد. زیرا رهبری دینی برای کل مردم روی زمین است اما مدیریت داری  میتواند جداگانه باشد

لذا نباید گفت مثلا مردم مصر رهبر ندارند آنها رهبر دارند و محکم تر از برخی مردم ایران خود را پیرو امام خامنه ای میدانند و تمام پیام های ایشان را باگوش جان می شنوند

نکته چهارم این است که مانباید منتظر باشیم که امام خامنه ای خود اعلام کند که من رهبر یا زعیم مسلمین هستم تا حمل بر رای شخصی نشود.  بلکه تئور یسین ها هستند که باید آن را تئوریزه کنند واین امر تملق نیست بلکه بیان یک اصل است. همانطور که امام خمینی درمورد ولایت فقیه تا حد اختیارات کامل آن پیشرفت.

نکته پنج این است که مسئولین فکر نکنند که مردم دنیا یا غیر مسلمان ها ممکن است ولایت فقیه را نفهمند. این اشتباه بزرگی است که شخص خیالات خود را بجای تفکرات مردم می گذارد. اکنون بعد از سی سال و اندی جهان و افکار عمومی کاملا با مسئله آشنا شده و کنار آمدند حتی در اروپا و آمریکا هم بیداری مردمی اسلامی است گرچه امپراطوری رسانه آن را تکذیب کند.